Série moderovaných diskuzí BUDOVY PRO BUDOUCNOST představuje vývoj a budoucnost stavebnictví

Série moderovaných diskuzí BUDOVY PRO BUDOUCNOST představuje vývoj a budoucnost stavebnictví

Dekarbonizace stavebnictví, recyklace stavebního materiálu, obnovitelné zdroje energie nebo dřevostavby. Série čtyř moderovaných diskuzí, které se uskutečnily na půdě Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT v Praze, otevírá témata, jež kladou důraz na udržitelnost ve stavebnictví, a představuje cesty, kterými se tento obor v současnosti ubírá. Za projektem stojí koprodukce UCEEB a online TV kanálu Tvize.

Summit Udržitelnosti v architektuře a stavebnictví v Obecním domě v Praze

Summit Udržitelnosti v architektuře a stavebnictví v Obecním domě v Praze

V Obecním domě v Praze se dne 20.9.2023 konal Summit Udržitelnosti se zaměřením na téma udržitelnosti v oblasti architektury a stavebnictví. Tato prestižní událost byla společně uspořádána firmou Saint-Gobain, Českou komorou architektů a Sdružením pro architekturu a rozvoj. Summit přivedl dohromady přední odborníky z oblasti architektury, developerů a politiků, kteří se podělili o své znalosti a zkušenosti z realizovaných projektů se zvláštním důrazem na aspekty šetrné výstavby a udržitelného rozvoje.

Praha může být městem krátkých vzdáleností. Vyžádá to ale změny v chování obyvatel a v legislativě.

Praha může být městem krátkých vzdáleností. Vyžádá to ale změny v chování obyvatel a v legislativě.

Město krátkých vzdáleností je moderním urbanistickým konceptem, který zdůrazňuje přístupnost a kompaktnost ve městském plánování. Tento model města je navržen tak, aby snižoval závislost na individuální dopravě a usnadňoval život obyvatel. Zahrnuje hustou síť veřejné dopravy, cyklostezky a chodníky, které umožňují snadný pohyb obyvatel a snižují znečištění a dopravní zácpy. Město krátkých vzdáleností tak vytváří prostředí, kde lidé mohou snadno splnit své každodenní potřeby a žít udržitelným způsobem.

Film "Něco je ve vzduchu" hledá nové cesty ke zdravějšímu životu ve městech

Film "Něco je ve vzduchu" hledá nové cesty ke zdravějšímu životu ve městech

Nový online TV kanál TVIZE dokončil třetí dokumentární film vlastní produkce „Něco je ve vzduchu“. Pořad se zaměřuje na nebezpečí skrytých škodlivin v ovzduší.

Do roku 2030 bude v Praze dvě stě tisíc elektromobilů. Budou potřeba tisíce dobíjecích míst.

Do roku 2030 bude v Praze dvě stě tisíc elektromobilů. Budou potřeba tisíce dobíjecích míst.

Je budoucnost osobní dopravy v elektromobilech? A brzdí jejich rozšíření nedostatečná infrastruktura a legislativa nebo malá nabídka aut a jejich vysoká cena? Jaká rizika vidí největší česká města Praha a Brno? A co se mohou přiučit u zkušenějších evropských měst?

Satelitní navigace nám brzy nebudou stačit. Autonomní řízení přinese revoluci.

Satelitní navigace nám brzy nebudou stačit. Autonomní řízení přinese revoluci.

Proč je pro budoucnost městské dopravy zásadní sdílení dat? Kde všude bude možné data využívat a co zajistí jejich bezpečnost? A jaká je budoucnost ve využívání dat pro obyvatele měst?

Transformace energetiky potřebuje správnou kombinaci regulací a investičních podpor.

Transformace energetiky potřebuje správnou kombinaci regulací a investičních podpor.

Co jsou chytré investice a v čem jsou vlastně chytré? Je pro nás cesta stakeholder kapitalismu nevyhnutelná? Může pandemie pomoci v decentralizaci české energetiky? A dostane se zelená podpora v Česku na správná místa nebo ji pohltí největší hráči na trhu?

Stavět nízké domy u metra není udržitelné. Města plánují nová území jako před padesáti lety.

Stavět nízké domy u metra není udržitelné. Města plánují nová území jako před padesáti lety.

Co potřebují města k tomu, aby jejich nové čtvrti měly svá přirozená centra? Mohou si majitelé bytů novostaveb rozumět se starousedlíky? A jak by tomu měli developeři přispívat?

Architektura má mít přesah na veřejný prostor. Pro rozvoj historických budov je někdy potřebná změna funkce.

Architektura má mít přesah na veřejný prostor. Pro rozvoj historických budov je někdy potřebná změna funkce.

V čem Karlínu pomohly povodně? Proč v Dánsku postavlil spalovnu odpadů na dohled od královského paláce? A jak se spolupracuje se světovými architekty Jeanem Nouvelem a Ricardo Bofillem?

Michal Stachník: Firmy často vůbec neřeší bezpečnost dat svých zaměstnanců. Problém nejsou peníze.

Michal Stachník: Firmy často vůbec neřeší bezpečnost dat svých zaměstnanců. Problém nejsou peníze.

Jak si stojí firmy a státní organizace ve zkoušce, kterou přichystala koronakrize? Co se daří a kde naopak firmy, ale i státní a městské organizace selhávají? Jak zvládají školy distanční výuku? A proč používáme tolik různých komunikačních nástrojů a nakolik si ceníme bezpečnosti našich dat? A vrátíme se ještě někdy do stavu před koronavirem? Rozhovor s Michalem Stachníkem ze společnosti Cisco o turbulentních změnách ve společnosti, distanční výuce, zabezpečení přenášených dat a kompatibilitě komunikačních platforem. Zdroj: Tvize

Miroslav Kleňha: Každá dopravní nehoda má pro společnost svou cenu. Data z varovných systémů lze využít lépe.

Miroslav Kleňha: Každá dopravní nehoda má pro společnost svou cenu. Data z varovných systémů lze využít lépe.

Proč nejsou při sněhových srážkách silnice hned posypané? Jaké systémy silničáře varují a jak funguje meteorologická ochrana ranveje na ruzyňském letišti? Rozhovor s Miroslavem Kleňhou z firmy Rocon Meteo o silniční meteorologii, budoucnosti varovných systémů a dálkově řízeného automatického ošetřování silnic a dálnic při dešti a mrazu. Zdroj: Tvize

Karel Vlach: Stále zaléváme pitnou vodou. Lépe hospodařit nás učí zvyšování cen.

Karel Vlach: Stále zaléváme pitnou vodou. Lépe hospodařit nás učí zvyšování cen.

Donutí nás k šetrnějšímu chování legislativa nebo spíš osvěta a pocit společenské odpovědnosti? Mají obce a města nástroje ke kontrolování spotřeby vody? A jak jim v tom mohou pomoci nové technologie? Rozhovor s Karlem Vlachem z firmy Enbra o udržitelnosti, legislativě, pitné vodě, ale i zateplovaných budovách a nezdravých školách.

Jaroslav Ďuriš: K vodě se chováme strašně. Pitná voda je problém všude, mít nezávislý vodní zdroj je poklad.

Jaroslav Ďuriš: K vodě se chováme strašně. Pitná voda je problém všude, mít nezávislý vodní zdroj je poklad.

Co donutí města, firmy, ale i běžné občany k tomu, aby se chovali lépe k pitné vodě? Může pomoci legislativa? Nebo je potřebná širší osvěta obyvatelstva? Zdroj: Tvize

Diskuze: Chytrá města znamenají komfort. Praha by mohla mít svůj polygon chytrých řešení.

Diskuze: Chytrá města znamenají komfort. Praha by mohla mít svůj polygon chytrých řešení.

Co je a co není Smart City? Jaké jsou dopravní problémy měst a jak je řešit? Co má společného Berlín a Praha a jaké jsou šance Prahy mít svůj polygon chytrého města? Další diskuze u kulatého stolu, kterou vám přinášíme, je o komfortním životě ve městech, inteligentních řešeních a efektivní spolupráci akademiků, měst a firem.

Diskuze: Musíme změnit svůj vztah k vodě a energii. Města se rozhodují podle dotací.

Diskuze: Musíme změnit svůj vztah k vodě a energii. Města se rozhodují podle dotací.

Jak se chováme k vodě a energiím? Využívají města a obce dotace efektivně? A proč stále splachujeme pitnou vodou? Diskuze u kulatého stolu je o udržitelnosti, soběstačnosti, plýtvání vodou, digitalizaci vodárenství, dotacích a budoucnosti přístupu k vodě a energiím.

Diskuze: Digitalizace zvyšuje odolnost naší společnosti. Bez sdílení dat se ale neobejdeme.

Diskuze: Digitalizace zvyšuje odolnost naší společnosti. Bez sdílení dat se ale neobejdeme.

Jak se vyvíjí digitální transformace v České republice? Pomohla koronakrize v jejím urychlení? Jakou roli v jejím rozvoji má spuštění 5G sítí? Diskuze u kulatého stolu na témata digitalizace státní správy, Smart Cities, sdílení a bezpečnosti přenosu dat, Home Office, autonomní dopravě, chytrých technologiích a elektromobilitě.

Letošní konference Města budoucnosti 1.10.2020 ryze v on-line podobě

Letošní konference Města budoucnosti 1.10.2020 ryze v on-line podobě

Natáčení on-line Konference Města budoucnosti 2020 se uskuteční dne 1.10.2020 v Praze. Postprodukčně zpracované rozhovory a diskuzní bloky budou zdarma k dispozici na internetovém TV kanálu. 

Největší propad od konce druhé světové války. Koronavirus srazil světovou energetiku

Největší propad od konce druhé světové války. Koronavirus srazil světovou energetiku

Větší pokles než po světové ekonomické krizi v roce 2008 a rekordní snížení emisí skleníkových plynu o 8 %. Jasné vítězství obnovitelných zdrojů, které jako jediný zdroj na světě zvýšily svůj podíl. To jsou výsledky globálního vývoje v energetice během prvního letošního čtvrtletí, kdy se svět potýkal s dopady pandemie koronaviru.

Plán pro oživení Česka přinese nová pracovní místa a moderní rozvoj

Plán pro oživení Česka přinese nová pracovní místa a moderní rozvoj

Jedna státní koruna vložená do podpory kvalitních budov a obnovitelných zdrojů vybudí celkovou investici dvě až čtyři koruny. Svaz moderní energetiky, Šance pro budovy a Národní centrum energetických úspor společně přicházejí se sérií opatření, která mají dlouhodobý pozitivní efekt na českou společnost a zároveň rozhýbou ekonomiku zasaženou krizí spojenou s pandemií COVID-19.

Prodyšné roušky na léto z české dílny. Liberecký výrobce pustí na trh miliony kusů domácí produkce

Prodyšné roušky na léto z české dílny. Liberecký výrobce pustí na trh miliony kusů domácí produkce

Česká vláda dál spoléhá zejména na dovoz z Číny, ale po zlínské společnosti SPUR je schopen miliony roušek zajistit další domácí výrobce. Od poloviny května dodá na trh nanoroušky s účinností 99,9 % nový výrobní závor společnosti Nano Medical.

K rychlejšímu šíření koronaviru a většímu počtu úmrtí může přispívat znečištění ovzduší

K rychlejšímu šíření koronaviru a většímu počtu úmrtí může přispívat znečištění ovzduší

Znečištěné ovzduší, kterému je vystaveno 90 % lidí po celém světě, může přispívat k šíření koronaviru a zvyšovat riziko úmrtí při nakažení tímto virem. S touto hypotézou přišla skupina italských vědců, kteří se snaží najít vysvětlení, proč se koronavirus šíří mnohem rychleji v severní části země.

Mýty o zelené elektřině. Kterým věříte vy?

Mýty o zelené elektřině. Kterým věříte vy?

Drahá, nedostupná a nahnědlá. O zelené elektřině se mluví stále častěji. Automobilky, banky i technologické společnosti se zavazují k jejímu výhradnímu využívání a na zelený proud už se připojila i spousta českých domácností. O její ceně, skutečném původu a udržitelnosti koluje řada nepravdivých informací. Které z mýtů o zelené elektřině jsou pravdivé? Jak poznat marketing natřený nazeleno od opravdového zeleného proudu?

Nadějné vyhlídky měst a obcí v České republice

Nadějné vyhlídky měst a obcí v České republice

Tento článek má být součástí diskuse o problémech měst a obcí. Vyjde v době, která už nebude to, co předtím. Stačí jeden malý virus, který není vidět, a způsobí chřipku lidem a těžkou srdeční nemoc ekonomice. Čím bude pro vztahy mezi lidmi, to se teprve ukáže. A pak, že všechno nesouvisí se vším a to, o co máme usilovat, není udržitelný rozvoj, založený na rovnováze tří pilířů – životního prostředí, ekonomiky a společnosti!

 Začala výstavba světově největšího závodu na výrobu zeleného vodíku

Začala výstavba světově největšího závodu na výrobu zeleného vodíku

Až 60 kilogramů zeleného vodíku za hodinu vyrobí vysokoteplotní elektrolyzér, který postaví konsorcium šesti firem v areálu rafinérie obnovitelných paliv v Rotterdamu. Jedním z realizátorů ambiciózního projektu s výkonem 2,6 MW je i společnost Sunfire, v níž Skupina ČEZ vlastní minoritní podíl přes Inven Capital. Na výstavbu elektrolyzéru přispěla Evropská unie částkou téměř sedm milionů eur.

Jak změnit Prahu do roku 2030: Hlavní je doprava, nová radnice počká, říká analýza

Jak změnit Prahu do roku 2030: Hlavní je doprava, nová radnice počká, říká analýza

Poradenská společnost Deloitte vypracovala analýzu 25 investičních záměrů hlavního města Prahy. Vyhodnotila, které by pro město měly být prioritou. Výsledky mluví jasně: Praha musí do roku 2030 investovat především do dopravy. Klíčovým projektem je dostavba okruhu a přímého spojení z centra města na ruzyňské letiště. Svůj výzkum společnost podpořila anketou mezi více než 800 odborníky. Jejich názory se ve většině případů shodovaly s výsledky analýzy.

Moderní trendy bydlení - domy se zelenou střechou a přírodním interiérem

Moderní trendy bydlení - domy se zelenou střechou a přírodním interiérem

„Stát by se měl zabývat celkovým vlivem stavby na životní prostředí, nejde pouze o spotřebu energie,“ říká Martin Pribila, majitel společnosti Ktkodom, která staví ekologické a pasivní domy umístěné přímo v krajině. Co je to krtkodom, jaké benefity přináší svým obyvatelům ekologická stavba a jaké překážky bude muset EU překonat na své cestě k Evropě bez emisí, čtěte v našem rozhovoru.

Chytré město potřebuje budovy, které šetří energií

Chytré město potřebuje budovy, které šetří energií

Společnost ČEZ ESCO svůj koncept Smart city vidí komplexně jako soubor benefitů pro obyvatele měst, pro municipality i průmyslové podniky a to z pohledu čistého životního prostředí a uspořených provozních nákladů. Již dávno však nejde jen o úspory energie. Chytrá řešení mohou nabídnout pohodlný energetický management, využití místních čistých zdrojů elektřiny nebo tepla či úsporné veřejné osvětlení.

Česko: propadák v podpoře solární energetiky. Dál než my jsou i Slováci

Česko: propadák v podpoře solární energetiky. Dál než my jsou i Slováci

Česká republika se v únoru stala posledním státem mezi zeměmi V4, která dosud nevyužívá tržní způsob podpory rozvoje obnovitelných zdrojů. V únoru spustilo aukce pro různé typy obnovitelných zdrojů Slovensko. Již předtím byly spuštěny v Polsku a Maďarsku. Podle Solární asociace přicházíme o možnost rozhýbat rozvoj solární energetiky, která patří k ekonomicky nejvýhodnějším obnovitelným zdrojům z pohledu spotřebitelů elektřiny. Česko podle asociace bude za rozvoj čisté energie zbytečně přeplácet.

Koronaviru se podařilo snížit emise CO2 v Číně. Za únor klesly o čtvrtinu

Koronaviru se podařilo snížit emise CO2 v Číně. Za únor klesly o čtvrtinu

Emise oxidu uhličitého, které jsou hlavní příčinou klimatických změn, souvisí především z průmyslem a s dopravou. Jak moc toho spojení funguje, ukazuje současná epidemie nového koronaviru v Číně.

Nejčastější mýty o elektromobilech: opravdu dojedou jen na nákup?

Nejčastější mýty o elektromobilech: opravdu dojedou jen na nákup?

Často se můžete v debatách na sociálních sítích setkat s různými pověrami okolo schopností elektromobilů. U kritiků mají obraz vozů, se kterými lze dojet maximálně na nákup nebo jezdit okolo elektrárny. Často překvapí, že mezi ně patří lidi s technickým vzděláním. Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) připravila přehled základních argumentů, které vyvrací často mýty. Do shrnutí vybíráme reakce na ty nejčastější.