Hromadná doprava ve městech Trutnov a Kutná Hora vyměnila svůj vozový park z dieselových autobusů za elektrobusy.
Trutnov
Trutnovská hromadná doprava se rozloučila s dieselovými autobusy. Nově cestující vozí pouze ekologické autobusy.
Trutnovská městská hromadná doprava má od února vozový park složený pouze z elektrobusů a autobusů na CNG. Nová flotila byla představena během slavnostního uvedení do provozu 5. února 2019.
Celkem sedm nových vozidel nahradily staré dieselové a doplnily tak tři stávající autobusy na CNG. Celkově je tedy v provozu deset autobusů včetně záložních vozidel. Projekt společností Arriva Východní Čechy, ABB a ČEZ ESCO přispěl ke zlepšení životního prostředí a k moderní městské hromadné dopravě.
V provozu se od února 2019 objevilo celkem sedm nových ekologických autobusů. Z toho jsou čtyři elektrobusy Škoda 26 BB a tři autobusy SOR NBG 18. „Kratší elektrobusy jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Vedle elektrobusů jsme nasadili ještě trojici kloubových autobusů na zemní plyn,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva společnosti Arriva Východní Čechy, a doplňuje: „Cestujícím tak nabízíme příjemné cestování v nízkopodlažních, klimatizovaných a ekologických autobusech vybavených moderním odbavovacím systémem s možností bezhotovostní platby bezkontaktní bankovní kartou.“
Jak probíhá nabíjení elektrobusů
Dobíjení elektrobusů zajišťuje jedna rychlodobíjecí stanice dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice normálních dobíjecích stanic Škoda. Energie na provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy je zajištěna přímým napojením na Elektrárnu Poříčí ze Skupiny ČEZ. Připojení dobíjecích stanic, dodávku rozvodů a další navazující služby pak zajišťuje společnost ČEZ ESCO. „Vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic zajišťujeme jejich servis a provozování po dobu pěti let, včetně služby Next Business Day, tedy zprovoznění stanice v co nejkratším čase, pokud by došlo k poruše. Počítáme také se sběrem naměřených dat a vyhodnocováním provozu celého systému. Zařídili jsme klientovi rovněž vše kolem financování naší dodávky,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.
Unikátem celého řešení je první tuzemská instalace rychlodobíjecí stanice ABB umožňující nabíjení o výkonu až 150 kW. Tato stanice je schopná doplnit většinu kapacity baterií elektrobusu za několik desítek minut. Navíc je doplněna rozsáhlou řadou prvků v oblasti konektivity, včetně dálkového monitorování, řízení, diagnostiky a aktualizace softwaru.
Kutná Hora
Kutná Hora se po Trutnově stala dalším městem s bezemisní městskou dopravou. Společnost Arriva Východní Čechy nasadila do provozu zcela nové elektrobusy.
"V Kutné Hoře jezdí celkem pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely,“ vysvětluje Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva.
Nabíjecí stanice
Pro autobusy vznikla také nová nabíjecí stanice v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec. Ta je vybavena celkem pěti stojany, které umožní současné nabíjení všech autobusů. Jedná se o stojany od výrobce SOR Libchavy s označením SOR 400/200A-EV. „Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení probíhá probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel,“ zmiňuje Jindřich Poláček, ředitel společnosti Arriva Východní Čechy. Celkově autobusy denně najezdí více než 800 km.
Technické parametry vozidel
Pořízeno bylo celkem pět vozidel dvou typů. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizací v prostoru pro cestující, bezbariérovým přístupem a prostorem pro kočárek. V případě potřeby si cestující mohou dobít mobilní telefony přes USB nabíječku.
Prvním typem jsou tři 11 metrů dlouhé nízkopodlažní třídveřové městské autobusy výrobce SOR Libchavy s označením EBN 11. Cestujícím nabídnou 30 míst k sezení a dalších 57 ke stání. Celková kapacita je tedy 87 osob.
Druhým typem je autobus o délce osm metrů, pochází od slovenského výrobce ROŠERO-P a má označení FIRST FCLEI. Tyto vozy jsou postaveny na dvounápravovém podvozku. Cestujícím jsou k dispozici jedny dveře pro nástup a výstup. Celková kapacita je 28 míst – 18 míst k sezení a deset ke stání.